Les persones en edat de ser denominats sènior i les que estan en situació de dependència representen un grup vulnerable, amb els seus propis riscos. Atès que, com saps, la salut depèn en part dels hàbits, a continuació podem veure alguns que et poden afavorir.

 

Hàbits saludables en situació de dependència

 

És important tenir cura cada aspecte de la vida, atès que tens necessitats particulars que van des de la cura de la pell a la dieta. Has de saber que s’estima que per cada hàbit saludable que afegeixes a la teva rutina descendeix en un 18% la necessitat de polifarmàcia (més de 5 medicaments a el dia) i en un 13% la freqüència de visites a atenció primària.

 

La pell

 

A aquesta edat la teva pell és més seca que en altres moments de la vida. Aplicar diàriament cremes hidratants, tenir cura de l’excés de sol i atendre les petites ferides són mesures indispensables.

 

L’exercici

 

Els múltiples beneficis de l’exercici són més necessaris que mai. Un bon passeig diari, si és possible alternant rutes, és excel·lent per estimular la ment, activar la circulació, enfortir els ossos i rebre aire pur. Si estàs en situació de dependència sempre ha de acompanyar-te la persona que té cura de tu.

 

Mantenir la ment alerta

 

Resoldre alguns endevinalles, els mots encreuats o els sudokus i fins als jocs per fer a l’ordinador són un gran estímul per mantenir la teva ment àgil. Un parell d’hores al dia seran suficients per no propiciar la inactivitat. Mantenir un hobby també pot resultar molt estimulant per a la ment i el cos.

 

La dieta per als sènior

 

L’alt contingut de fibra t’ajudarà a mantenir actiu l’intestí. És convenient mantenir baix el contingut de greixos, però a l’hivern això es pot augmentar. L’abundància de fruites, vegetals frescos i les proteïnes d’alt valor biològic, com les de l’ou i el gall dindi, són imprescindibles.

 

No descuidar

 

Cal prendre els medicaments indicats amb la periodicitat necessària. No oblidis visitar al teu metge i a l’odontòleg periòdicament, especialment si tens alguna malaltia.

 

Les vacunes són un aspecte que els sènior no haurien de descuidar. La d’el pneumococ s’ha de reforçar cada 5 anys i la de la influença ha de ser administrada anualment. La vacuna contra el tètanus ha de rebre reforços cada 10 anys.

 

Socialitzar

 

Tenir amics amb qui conversar o que t’acompanyin a compartir alguna activitat és una manera sana d’utilitzar el temps lliure. El contacte humà és un nutrient indispensable per a l’esperit. La comunicació freqüent amb altres persones ens refresca i revitalitza.

 

Tabac i alcohol

 

El consum d’aquestes substàncies no és innocu a cap dosi i molt menys a la tercera edat. Per això, has eliminar el seu ús i si hi ha un abús, buscar ajuda professional per a controlar aquests hàbits lesius.

 

Tenir cura l’esquelet

 

A més de fer un exercici suau cada dia, hi ha altres activitats que ajuden a prevenir l’osteoporosi. Inclou aliments rics en calci com la llet, el formatge, la fruita seca i els llegums. Consumeix-los amb freqüència.

 

D’altra banda, cal prendre el sol cada dia, quan és menys agressiu, a mig matí o a mitja tarda, i utilitzant sempre protector solar.

 

La hidratació

 

Prendre prou aigua durant el dia és imprescindible per mantenir la hidratació, especialment a l’estiu. No has d’esperar a tenir set, has de prendre de tant en tant un got, perquè quan aquella es presenta, ja hi ha deshidratació. Aquest gest t’ajudarà a respirar millor, a mantenir el funcionament renal, el trànsit intestinal i a estar més alerta.

 

En definitiva, les persones sènior tenen més necessitat que ningú en mantenir els seus hàbits saludables i d’adquirir altres. Sens dubte, constitueix una garantia per afegir anys a la teva vida.

 

 

Image by Jake Heckey from Pixabay