Se sap que la lectura aporta molts beneficis sigui el que sigui l’edat. Tant per a nens com per a persones grans, passant per totes les edats intermèdies. És una pràctica molt positiva. Fa que ens focalitzem en el text durant llargs períodes de temps. Per això, manté el cervell actiu i requereix un ús fort de la imaginació.

Encara que ofereix uns beneficis generals, és cert que depenent de l’edat aquests varien lleugerament. Per a les persones grans, es tracta d’una pràctica molt adequada, ja que és important mantenir la ment activa. Les millores que proporciona no són només cognitives, sinó també emocionals.

D’una banda, un text llarg requereix un fort ús de la memòria, així com gran capacitat de concentració. Llegir llibres fa que el nostre cervell hagi de mantenir la concentració durant un temps perllongat. Això fa que sigui una pràctica molt convenient per prevenir demències. És més, fins i tot per als malalts de demència, la lectura els ajuda a retardar el seu avanç.

Quan estem llegint convertim les paraules en imatges mentals. Es tracta d’un complex procés cognitiu en el qual intervenen moltes àrees del cervell. En obligar-lo a usar-les de manera intensiva, la qual cosa fem és enfortir-les. Hem de transformar components lingüístics, comprendre idees -de vegades abstractes-, establir relacions i usar de manera intensiva la memòria. És, una mica, com quan exercitem els músculs (salvant les distàncies, no cal prendre aquesta comparació de manera literal).

Els beneficis de llegir s’observen relativament aviat. Alguna cosa que es pot apreciar amb rapidesa és la millora en la capacitat de concentració, que es torna més profunda i es manté durant més temps. També es noten fàcilment millores en la memòria, ja que per seguir una història estem obligats a recordar personatges, llocs, accions i descripcions.

Quant a la part emocional, la lectura ajuda a prevenir la sensació de solitud. Durant el temps que es llegeix, el lector s’oblida de tot. És més, la ment “viatja” al lloc on succeeix la història.

Com llegir és una experiència agradable que relaxa, els nivells de cortisol tendeixen a baixar. D’aquesta manera, les persones que llegeixen senten una sensació de benestar. Per això molta gent usa la lectura com a mètode per dormir, aprofitant aquest relaxament per ficar-se al llit.

Les persones grans, en estar jubilades, veuen reduïts els estímuls externs. La lectura pot cobrir aquest buit. Així s’eviten problemes com sobredimensionar les preocupacions diàries en ocupar més espai del que deuen.

En resum, llegir és un exercici molt adequat per mantenir el cervell en forma. Té molts avantatges i a més és entretinguda. Això sí, mai és recomanable forçar-se a un mateix per llegir llibres que no li agraden. En aquest cas, és millor canviar a un altre que resulti més agradable.